Bemutatkozás – A principessa sailing team története

A Balatonfüredi Yacht Club legeredményesebb utánpótlás versenyzői 2006 tavaszán határozták el, hogy nem csak a kishajós versenyzés területén szeretnének maradandót alkotni, hanem a nagyhajózásban is szeretnék meghódítani a csúcsokat. Hol máshol tehették volna ezt, mint a legnagyobb kihívások egyikét jelentő – Európában a legnagyobb tradícióval rendelkező – Kékszalag tókerülő vitorlásversenyen. A fiatal csapat az első évben az Azzardissimo libera fedélzetén – a DIEGO támogatásával – az összetett negyedik helyezést érték el, s eredményükkel kiérdemelték Balatonfüred város önkormányzatának különdíját is.

Evés közben jön meg az étvágy; a második évben már a dobogós helyek valamelyikét készült elhódítani a fiatal csapat. A 2007-es évadban ismét a Kékszalag rajtvonalához álltak, ezúttal egy Nautic 12 Racer típusú hajóval a DIEGO támogatásának köszönhetően. Ambíciójuk nem volt túlzó, hiszen az összetett harmadik helyen futottak be, egyben a YSI. kategória első helyéért járó trófeát is megszerezték.

A csapat életében a 2008-as év volt az első nagy vízválasztó, amikor új támogató, és vele együtt egy új hajó is érkezett a lelkes és sikeres társasághoz. A Principessa (ejtsd: Princsipessza, jelentése: Hercegnő) Libera a maga nemében egyedülálló jelenség, egy igazi „rohanógép”. Komoly vitorlázótudást, akrobatikus ügyességet és tökéletes csapatmunkát igényel a vele való eredményes hajózás. Támogatóik segítségével – Birdland, Vodafone, Oakley, Balatonfüred Város önkormányzata – a fiatalok fokozatosan ismerték meg saját maguk és a hajó határait. Az új dimenzió megismerése és behajózása 2010-ig tartott, a 2011-es szezon már a magyar vitorlázás csúcsteljesítményeiről szólt a Principessa legénysége számára. Ekkorra már neves és legendás vitorlázók is csatlakoztak a csapathoz (például Ian Ainslie, Fináczy György), hiszen a csúcstechnika, a sebesség és a fiatalabb nemzedék kiugró tehetsége sokakat tűzbe hoz. Ebben az évben az abszolút dobogó második fokáig küzdöttük fel magunkat, rendkívül szoros és izgalmas csatában maradtunk alul a “Kékszalag specialista” Litkey Farkassal, és csapatával szemben.

Kékszalag 2012

A sikerekkel együtt érkeztek a nagyobb elvárások a rajongók és a támogatók részéről egyaránt. A Principessa és legénysége Magyarország egyik leggyorsabb, legjobban szervezett, kiemelkedő sportteljesítményekre képes egységeként csak a professzionális működés révén képes a fejlődésre. Ráadásul a többéves megfeszített munka eredményeként egyfajta márkává vált a Principessa – nem csupán a magyar vitorlázók, hanem a Balaton, a balatoni települések számára. Egyesek szerint a hajó a Balaton-brand egyik meghatározó márkaelemévé vált a 2012-es évre. Ezért a csapattagok részvételére alapozva önálló klubként és szervezetként létrejött a Principessa Yacht Club, amely mindenre kiterjedően végzi a hajó és legénység (Principessa Sailing Team) menedzselését a Magyar Vitorlás Szövetség teljes jogú tagjaként.
2012-es névadó szponzorunkkal, a Szentkirályi Ásványvíz Kft-vel közösen vittük végig a csapat eddigi életének legsikeresebb szezonját, s nyertük el a „Balaton leggyorsabb egytestű hajója” címet. A Principessán a vezetés élménye vált a meghatározó tapasztalattá!

2013-ban újra egy ismerős cél fogalmazódott meg a csapatban: elhódítani Európa legrangosabb trófeáját, a Balaton Kékszalagját. Ez a vállalkozás történelmi jelentőségű volt, hiszen a 2013-ban megrendezésre kerülő, 45. Kékszalag Nemzetközi Távolsági Verseny lezárta az 1934-ben indult viadalsorozat klasszikus korszakát. Az utolsó verseny volt, ahol az egytestű, klasszikus építésű hajók küzdöttek egymással. Ez a kategória épp úgy képviselte a történelmi hagyományokat, mint az innovációban újjászülető high-end technológiai megoldásokat, s nem utolsó sorban a szemet gyönyörködtető formavilágot. Ami ma a világtengereken a Volvo Ocean Race, az Európában a Balaton Kékszalagja (Blue Ribbon Regatta).
Sajnálatos módon erre az évre utolérte az öregedés a Hercegnőt, és a technikai fejlesztések hiányában sansza sem volt a csapatnak beleszólni a győzelemért folyó harcba, így az esély, hogy a Balaton Kékszalagját megszerezze a csapat, elúszott, de a történetnek, szerencsére, itt nincs vége.

2014 egy teljesen új korszakot hozott el a Principessa Sailing Team életében. Németh “Szelep” Péter révén a hajónak új tulajdonosa, Nánási Balázs személyében pedig új kormányosa lett. A Principessa átkerült a Kalti Motorsport égisze alá, és ebben a felállásban tevékenykedett tovább a csapat, teljesen új legénységgel, új szponzorokkal (Heavy Tools, Red Bull, Tag Heuer). Minden kezdet nehéz, és ez most sem volt másképp, de keményen edzettünk, és a szezon alatt számos versenyt sikerült nyernünk, sokakat meglepve (Pünkösdi regatta egytestű 1., Horváth Boldizsár emlékverseny egytestű 1.). A Kékszalag rajtján már nem az volt a kérdés, hogy helytállunk e, hanem az, hogy versenybe szállunk e a végső győzelemért, legalábbis az egytestűek között. Az ördög nem alszik, a technika ördöge pláne nem, és ismét kibabrált a csapattal, így, ebben az évben először, a Hercegnő nem tudta teljesíteni a Kékszalag távját. Ez a kudarc további változásokat indított el a csapat életében, melyek elkerülhetetlenek voltak.

2015-ben, az előző évhez képest mindenképpen, új felfogással fogott bele a csapat a felkészülésbe. A cél egyértelmű: visszaállítani a Principessa renoméját. A tulajdonos, Németh Péter komoly változásokra szánta el magát, melyek szükségesek voltak ahhoz, hogy a Hercegnő ismét jogosan birtokolhassa a “Balaton leggyorsabb egytestű hajója” címet. A hajó visszakerült a Principessa Yacht klub zászlaja alá, a kormányt pedig a sokszoros magyar bajnok Kaiser Kristóf ragadta magához. Általa egy komoly fiatalításon esett át a legénység, és, a 2008-as évhez hasonlóan, fiatal, az olimpiai hajóosztályokban már bizonyított vitorlázók kerültek a hajóra, természetesen kiegészülve az előző évben és korábban “bevált” csapattagokkal. A lelkes, ambiciózus, sikerre éhes legénység, és az elmaradhatatlan technikai fejlesztések mellett szükséges a csapat céltudatos, tapasztalatokra épülő felkészítése és irányítása, ezt a hajóval hosszú évek óta vitorlázó Oroszlán testvérek képviselik. A 2015-ös szezonnak ebben a szellemben vágunk neki.

 

A RAJONGÓK SZEMÉVEL:

A csapat életét a Facebook-on is követő rajongóktól azt kértük, röviden írják le, mi jut eszükbe először, ha a Principessára gondolnak. Néhány ezek közül:

„Egyszerű leszek: szabadság és adrenalin.”, „Passion. Performance. Results.”, „Az első szó? Brutál!”,
„Egy jó testű szingli, akire rengeteg srác hajt.”, „A Balaton hercegnője.”, „Vizes mámor.”,
„Elegancia és dinamizmus.”, „Teljesítményvitorlázás!”, „A bakancslistámon szerepel – a New York maraton és az El Camino mellett közvetlenül – vitorlázni egy liberán…. és ha ez a Principessa, hát az nagyon húúúú lenne.”,
„A szimbiózis. Szimbiózis a hajó és a szél között. A Principessa és a víz között.
A legénység tagjai között. A legénység és a hajó között.
Az ember és a természet között. És ettől Principessa a Principessa!”,
„La bella Principessa”, „Ti vagytok a magyar high-end sailing”…


 

Principessa Libera >>>
Történelem >>>
A csapat >>>


 

A hajó >>>
Kapcsolat >>>
Támogatóink >>>