Katamaránok – 45 láb alatt

A Kékszalag hazánk legismertebb vitorlás trófeája. Keveseknek adatik meg, hogy egy ilyen cím birtokosai lehessenek. Litkey Farkas kivételes rekord birtokosa: ő és legénysége 11 alkalommal végzett a dobogó legfelső fokán. Azonban katamaránnal még ő sem nyert, pedig már két alkalommal is próbálkozott.  2014-től minden évben indulhatnak többtestű hajók a tókerülőn, és az európai tavak eredményeit böngészve nem tévedünk nagyot, ha az ezek győzelmére voksolunk.

45 láb alatt komoly választék áll rendelkezésre a vállalkozó szellemű és egyben tehetős vitorlázók számára. Itt van mindjárt példának a kisebbek közül a 2010-ben Kékszalag-nyertes Ventilo 28 (M2). Keszthelyig csak az üldöző szerepét töltötte be, ám a véghajrában sikerült Tihany és Füred között a legügyesebbnek bizonyulnia. A hajó paramétereit meghazudtoló eredmény nem jöhetett volna létre, ha a fedélzeten nem világbajnoki legénység hajózik. Igazolja ezt az a tény is, hogy 2012-ben tisztán hazai csapattal a fedélzetén már nem fért fel a dobogóra sem ez a típus. Annak ellenére történt ez, hogy a Formula 18 magyar bajnok páros vitte a Ventilo 28-ast. Belátható tehát; komoly felkészültség szükséges ahhoz, hogy állandó esélyesként szereplője legyen a Kékszalag-dobogósok társaságának.

A Marstöm 32 is ismerős lehet a hazai katamarán-társadalom tagjainak, hiszen 2012-ben részt vett Kékszalagon ez a típus is. Akkor a negyedik helyen végzett, közvetlenül a Principessa Libera után. A skandináv vizeken méltán népszerű hajó ott saját flottában versenyez. A 32 láb hosszú, közel 10 méter széles és 510 kilogrammos versenygép a friss szelekben érzi igazán elemében magát. Ekkor érdekes módon megesik, hogy csak a nagyvitorlával veret. A balatoni, zömében gyenge szélben azonban – paraméterei végett – nem ő az ideális megoldás.

 

SL 33 a németek leggyorsabb tavi katamaránja. 2011-ben fejlesztették, 2012-ben járt a Balatonon is. Petrányi Zoltán és csapata akkor a második helyre hozta be az innovatív fekete jószágot. 2013-ra beérett a német fejlesztés, a helyi tókerülőt magasan nyerték vele építői. Az alig 600 kilogrammos kéttestű 33 láb hosszával és majd 19 méteres árbocával, illetve ívelt svertjével borzolja az ellenfelek kedélyeit. Az Amerika Kupája csapatok közül az ETNZ választotta ezt a típust felkészülő-hajónak. Rendelkezik „L” sverttel is, „T” kormánnyal, no és persze merev vitorlázattal, szóval ideális szélviszonyok között „szárnyaló szettel” is közlekedni képes katamaránról van szó. A gyenge szélre optimalizált 140 m2 es reacher révén ideális választás a Kékszalag meghódítására készülő csapatoknak, még akkor is, ha minimum 300.000 EUR kell a versenyeztetéséhez.

Decision 35 – talán a legsikeresebb tókerülő katamarán. Bár nem a legfrissebb fejlesztés, de ennek ellenére hosszú évek óta nem talál legyőzőre a típus. Több neves tengeri versenyző és Amerika Kupája csapat választása is ez a tavi versenyzésben, hiszen igazán gyenge szélre és tavi körülményekre épített hajóról van szó. A katamarán 35 láb hosszú, 14 méter széles, 3 métert merül és árbocmagassága 21 méter – a paraméterei önmagukért beszélnek. A súlya 1200 kiló körül mozog, ami mai szemmel nézve kissé nehéznek tűnik, ám ne feledjük, hogy a közel 130 m2 reacher ezen a verdán is megtalálható. Igazán nem mondható olcsó választásnak, hiszen ára 400.000 EUR körül mozog. Tulajdonosi köréről sokat elmond az a tény, hogy használt hajó alig akad, illetve egyes tavi versenyek között a praktikusság okán is helikopterrel szállítják a vitorlást. Amennyiben rendelkezünk a kellő méretű pénztárcával, ideális Kékszalag-esélyes katamaránt szerezhetünk be.

Ventilo 35 (M1) - ez a 35 lábas katamarán nyerte az idei genfi tavi tókerülőt. Igen, maga mögé utasította a Decision 35 teljes mezőnyét is, ami korábban nem nagyon esett meg. A hajó fejlesztője, gyártója maga is a legénység tagja, talán ez is hozzájárult a sikerhez. A főbb jellemzői: 950 kilogramm, azaz könnyebb, mint a DC 35, 19 méteres árboccal és 2,2 méteres merüléssel rendelkezik. AZ SL33-hoz hasonlóan 140 m2-es a rearher felülete, és ez a típus is szárnyalásra kész. Mit is jelet ez? Bizony, már fejlesztettek hozzá „T” kormányt, és „L” svertet, bár még nem tesztelték erősszeles körülmények között. A típus Balatonon még nem járt, ahogy a DC 35 sem, ellenben Vándor Róbert katamaránja ennek mintájára épült. Talán a fentiekből is kiderül – igazi Kékszalag esélyes hajóval van dolgunk.

Extreme 40 – egy igazán fantasztikus, bármilyen szélben jól működő katamarán. 2010-ben bemutatkoztak már hazánkban. Akkor a dobogó második helye volt a legjobb eredményük, pedig igazán erős egységek érkeztek. Igazából saját flottájával versenyez, a tavi körülmények nem a legoptimálisabbak számára, hiszen kifejezetten nem gyenge szélre optimalizált a kialakítása. Bár 40 láb hosszú és 19 méteres az árboca, ám 1400 kilogrammos súlya és szerényebb vitorlázata nem teszi őt gyengeszeles specialistává. A piacon új és használt is elérhető, ám ha valaki Kékszalag győzelemre tőr, ebben az árfekvésben talál megfelelőbb megoldást.

 

Most, hogy áttekintettük a hazai és a nemzetközi katamarán lehetőségeket, nincs más hátra, színt kell vallani. A cél továbbra is a Kékszalag elhódítása. Ha nem sikerült a Principessa fedélzetén, talán sikerül egy katamaránnal. Ám ehhez sok még a tennivaló. A komoly lehetőség-arzenálból ki kell választani a hazai viszonyoknak – és persze a pénzügyi lehetőségeinknek – leginkább megfelelő típust. Majd megismerni, megtanulni és menni-menni vele, sokat, nagyon sokat.

INFO: PYC
FOTO: Google