Katamaránok – 45 láb felett

Mára nyilvánvalóvá vált, hogy Liberával csak speciális szélviszonyok között, jó adag szerencsével lehet összetett győzelmet elérni az európai tókerülő versenyeken. Nem lehetetlen, hiszen a Raffica - Király Zsolt kormányzásával – már igazolta ezt remek példával. De a tények makacs dolgok; a jövő egyértelműen a többtestűeknek kedvez.

A jövőre való felkészülés részeként korábban már áttekintettük a globális katamarán alternatívákat. Most azonban – a végső döntéshez közeledve – érdemes részletesebben is foglalkozni a reálisnak tűnő lehetőségekkel. Amennyiben azt vesszük figyelembe,
hogy a cél a Kékszalag győzelem, akkor nincs mese, az esélyesebb csoport a nagyméretű, 45 láb feletti hajókból kerül ki. Az idei évben zajlottak az America’s Cup fordulók, így kézenfekvőnek tűnik, hogy onnan válasszunk. Ha a pénztárcánk nem szabna korlátot, bátran nézegethetnénk a 72 lábas óriások között, melyek olykor több mint 40 csomós sebességgel szelték a hullámokat. Igen ám, de mi van akkor, ha nincs szél a Balatonon – csak úsznak? És ha lefúj az északi kasza? Hova meneküljünk az égig érő merev szárnyű vitorlákkal? Arról nem is beszélve, hogy mivel érem utol, ki ment meg, és hogy teszem a vízbe, és miként is veszem ki. „No limit” költségvetésű csapatokkal ezek nem kérdések, de a hazai viszonyokat, lehetőségeket tekintve lássuk be, mind a 72, mind a 45 lábas AC katamaránok csak elvi lehetőségek. Jó eljátszadozni a gondolattal, talán lesz is olyan, aki egy-egy alkalomra akár a kisebbet ki is bérli egy regattára, de tartósan – egyelőre – nem kell a megjelenésére számítanunk. Már az is hatalmas fegyvertény lesz, ha a jelenlegi gazdasági körülmények között valaki tud 3-400.000 EUR nagyságrendben áldozni egy esélyes tavi kéttestűre.

 

A 2012-es győztes a Pauger 50, mely a Nemere II korábbi rekordidejét is megdöntötte. A jövőben is valós győzelmi esélyes, reális alternatíva. 19 méteres dupla árboca már vitorlák nélkül is komoly felület és ez nem kis fegyvertény. A nagyvitorla 2×72 m2, a fock 2x46m2, a rearher 2×72 m2. Az adatok önmagukban is lenyűgözőek. Gyenge szélben az 50 láb vízvonala, a két nagyvitorla a két Code0 társaságában brutális tempót produkál. Olykor a szél sebességének háromszorosával is képes haladni. A legegyszerűbb megoldás lenne megvenni a már elkészült példányt. Hiszen Józsa Marciék már mentek vele, kipróbálták, fejlesztették és gyenge szélben néhány rekordot is megdöntöttek. Azonban több kérdés is felvetődik a megvásárlás gondolata kapcsán. Egyáltalán eladó-e a hajó, hiszen ügyesen mennek vele jelenlegi gazdái és folyamatos fejlesztések alatt tartják a katamaránt. Mit tudhat erős szélben ez a verda? Lehet-e nemzetközi versenyekre menni vele? – hiszen az ám az igazán drága mulatság, ha csak a Kékszalagra épít az emberfia egy ilyen komoly jószágot magának. Aztán ne feledjük el a fejlesztőt sem, hiszen Paulovits Dénes mindig tele van meglepetésekkel. Mi van akkor, ha történetesen ő egy három vagy négy árbocos koncepcióval még ezt a hajópotenciált is képes megugrani? Akkor kidobtunk egy halom pénzt, a biztos győzelemre való vágyakozás szélesre
tárt ablakán. Nos, egyelőre ez sem a Principessa Sailing Team megoldása a jövőre.

 

A hazai hajóépítők között akad néhány innovatív műhely, ilyen például a Flaar csapata. Déry Attila és társai már bizonyítottak, a balatoni szóló (egykezes) TBS nagydíjon szereplő hajóik sorra hozzák a remek eredményeket. Flaar 18-as típusuk megfelelő kezekben csodákra képes, és már több példány szeli a balatoni hullámokat. Mi sem természetesebb, mint hogy nekik is van katamarán
megoldásuk napjaink kihívásaira 46-lábas méretben. A Flaar 46 katamaránon a 103 m2 nagyvitorla egy árbocon végzi munkáját, mellette 59 m2 fock, 94 m2 genua és 177m2 rearher gondoskodik a megfelelő hajtóerőről. A srácok megoldották egy hajón belül az úszás és a szárnyalás kérdését is, azaz rendelkezik a hajójuk „L” swerttel és „T” kormánnyal is. Azonban egy bökkenő még maradt;
nekik még nem akadt olyan lelkes és tehetős versenyzőjük, mint a Pauger műhelynek Józsa Marci személyében, így a megvalósítás várat magára. Az idő viszont halad, tehát ez a koncepció már csak nagy szerencsével lesz a 2014-es esélyesek között, sokkal inkább kell egy évvel később számolni vele. Ennyi csúszást és kockázatot azonban a Principessa csapata sem bír felvállalni jelenlegi helyzetében.

Folytatás és a Principessa Sailing Team választása hamarosan következik.

INFO: PYC
FOTO: Google.com, WildJoeSailing