Lehetőségek két testen

2010-óta készül a hazai vitorlástársadalom arra, hogy a Kékszalagon is kéttestűek lesznek az abszolút győztesek. Az első évben egy Ventilo M2-vel sikerült a vágyott trófeát elhódítani. 2012-ben egy hazai fejlesztés, a Pauger 50 bizonyította be a kéttestűek dominancia-képességét. Nézzük, mik a lehetőségek 2014-ben és ezt követően, hiszen a jövőben már minden évben nyílt rendszerű a Kékszalag.

A nemzetközi tókerülő versenyeken több éve engedélyezett a katamaránnal való versenyzés. Ám ennek szabályozására különböző gyakorlatok alakultak ki. Akad, ahol méretkorlátot szabtak, van, ahol külön rajtoltatják őket, máshol külön is értékelik őket. Természetesen ezek egészséges elegye is megtalálható a gyakorlatban. Nos, hogy hazánkban mi a jövő, azt talán még az MVSz jelenlegi vezetése sem tudja. Ami azonban tény ; 2010 és 2012 megmutatta, hogy a Balatonon is legyőzik az egytestűeket a katamaránok. Ám nálunk nincs méretkorlát, így akkora hajóval indulhat az ember, amit csak a képzelete megenged és a pénztárcája megvalósítani képes.

2010-ben M2 Ventilo 28 hódította el a Kékszalagot az Extreme 40-es hajókkal tűzdelt környezetben. Az akkori verseny érdekessége, hogy szinte minden esélyes hajó bérelt volt, és némelyiken többnyire magyar, míg máshol kisebb részben hazai legénységgel vágtak neki ezek az egységek a viadalnak. Az akkori legeredményesebb egytestű a Raffica libera csapata volt. Ők azok, akik nemzetközi mezőnyben sikeresebbek, mint itthon. Szinte minden nevesebb európai tőkerülőn álltak már a dobogó legmagasabb fokán is, ám a Kékszalagot nem sikerült elhódítaniuk.

2012-ben rohamosan csökkent a nemzetközi érdeklődés a Kékszalag iránt. Ám egy hazai innováció felülírta a hiányérzetet. A kétárbocos Pauger 50 katamarán rekordidővel nyerte meg a 2012-es Kékszalagot. Ebben az évben a legeredményesebb egytestű a Principessa libera lett, aki a harmadik helyen futott be. Érdekesség, hogy ebben a mezőnyben is szerepelt Ventilo M2, ám leszorult a dobogóról. Bizonyítva ezzel azt a közismert tényt, hogy a hajó és a technika egy dolog. Szükség van a megfelelő csapatra, felkészült legénységre is a sikeres szereplés érdekében.

2014-a változások éve lesz. Ettől kezdve érdemes katamaránba beruházni, hiszen minden évben lehet vele indulni a Kékszalagon. Ha csak a Balatonban gondolkozunk, természetesen a védő legyőzése kell, hogy a cél legyen, azaz ütősebb hajó szükségeltetik, mint az 50 lábas Pauger kétárbocos. Ám ha a nemzetközi szereplést is figyelembe vesszük, akkor 35 lábnál meg kell húzni az észszerűségi határt,
hiszen például a genfi tavon, a katamaránozás tavi fellegvárban ez a méretkorlát. A jövőben szóba jöhető katamaránok a teljesség igénye nélkül:

• Pauger 50 – a 2012-es Kékszalag győztes

Intro Movie

• Flaar 46 – a hazai Flaar Design saját fejlesztése

• Extrame 40 – a 2010-es Kékszalag dobogós helyezettje

• Ventilo M1 (35) – a 2013-as Bol d’Or Mirabaud győztese

• Decision 35 – a 2012-es Bol d’Or Mirabaud győztese

• SL 33 – a 2010-es Kékszalag dobogós helyezettje, a 2013-as Rund um den Bodensee győztese

• Ventilo M2 (28) – a 2012-es Kékszalag győztese

No, persze nem szabad szó nélkül elmenni a vitorlázás Forma 1-es versenye mellett sem. Így aztán meg kell említeni az AC 45 illetve 72 lábas „űrlények” is. Miért is fontosak ők? Mert egy újabb lehetőségcsomagra hívták fel a figyelmet. Aki a jövőben szeretne a tavon is odaérni, annak érdemes a T kormányon, valamint az L swerten is elgondolkoznia – azaz a szárnyalási lehetőséggel is kalkulálnia.
És ha még ez sem lenne elég, jöhet a merev vitorla. Az pedig, hogy mit is kezdünk velük egy viharos északiban, az legyen a kormányosuk gondja.
Folytatjuk…

INFO: PYC