Rólunk írták – Rajt előtt a Kékszalag: jön Ainslie és segített a fűrészes ember

“A Szentkirályi-Principessa libera felkészülésének utolsó mozzanatai zajlanak. Megérkezett és csatlakozott a csapathoz Ian Ainslie ezüstérmes olimpikon vitorlázó, a kritikus vízmélység problémájára a fűrész kínált megoldást: 20 centit levágtak a hajó uszonyából.

Ian a PrincipessánA dél-afrikai versenyvitorlázó idén a Szentkirályi-Principessa csapat tagjaként vesz részt a Kékszalagon. A johannesburgi születésű, 46 éves Ainslie három olimpián is képviselte hazáját. Legjobb eredményei között szerepel az atlantai nyári játékokon megszerzett ezüstérem, valamint a vitorlázók világranglistáján 2009-ben elért 10. helyezése is. A dél-afrikai vitorlázó számára nem ismeretlen a Balaton, számos regattán vett már részt, a Kereked Vitorlásklub színeiben gyakran láthatjuk őt a rangosabb hazai versenyek élmezőnyében. Elsősorban taktikai tudásával és tapasztalataival segíti a Rauschenberger Miklós kormányozása alatt futó, a Balaton egyik leggyorsabb és legszebb hajóját, a Szentkirályi-Principessát.   A Forma1 világából már jól ismert súly-lóerő arány a hajózásban is kulcskérdés. A vitorlafelület – ami a szélenergiát alakítja át tolóerővé – mérete és a hajó tömege együttesen határozzák meg a sebesség dimenzióját. Minél nagyobb vitorlázat és minél kisebb súly; erre törekednek a versenyvitorlázók. A Szentkirályi-Principessa menetstabilitását biztosító tőkesúly, illetve uszony ilyen megfontolásból már az előző években is egyre könnyebb és rövidebb lett. Idén azonban nem csupán a “lóerők” utáni hajsza, hanem a kritikus szintre süllyedt balatoni vízállás is szükségessé tette a további drasztikus beavatkozást. Ez a hajó akár 40-45 km/órás sebességre is képes. Ian a PrincipessánEnnél a tempónál a vízbeesés már vetekszik a betonkeménységű felületre érkezés élményével és következményeivel. Az uszonyból mintegy 20 centit le kellett fűrészelni, hogy az ne akadjon el a mederfenékben, s így elkerüljék a megtorpanást, s az azzal járó esetleges baleseteket. Ez a beavatkozás a hajó stabilitását rontotta, így a 14 fős legénységnek minden pillanatban éberen kell figyelnie az egyensúly megtartására.   Biztosak lehetünk benne, hogy idén is kiélezett küzdelem várható, s a Szenkirályi-Principessa az egytestűek zászlóshajójaként fog megmérkőzni a technikai megoldások új generációját képviselő katamaránokkal, többtestű hajókkal.

Ian a Principessán

Indulhat hát a show: a manézs a Balaton, a trapézon pedig válogatott legénység mutatja be lélegzetállító  produkcióját!”

Közben a csapat túl van az első közös edzésen Ian-nal, melynek keretein belül megejtettük a szokásosnak mondható éjszakai vitorlázást is. A csapat nagyon egyben van, és nagyon “éhes”!

INFO: Országos Sajtószolgálat

FOTO: Szántó Áron