Szentkirályi-Principessa a 44. Kékszalagon

A 2012-es, 44. Kékszalag után így összegezhetjük a tapasztalatokat és az eredményt: a neves regatta legjobban navigáló hajója a Szentkirályi-Principessa, a Balaton leggyorsabb egytestű vitorlása a Szentkirályi-Principessa, összetett harmadik helyezettje a Szentkiráliy-Principessa csapata.

Kékszalag 2012

Az eredmények önmagukért beszélnek, de a hozzájuk vezető út hosszú és fáradalmas volt. Sorra vesszük, melyek azok a legfontosabb momentumok, amelyek az idei Kékszalagot és a felkészülést jellemezték.

Rajt előtt

A szereplők:

  • Minden idők legszebb libreája, a Principessa.
  • Egy beérett csapat, a Principessa Sailing Team, tele elszánt, csillogó szemű lelkes sportolóval.
  • Támogatók, közülük többen évek óta hisznek bennünk – Szentkirályi ásványvíz, Vodafone, BudaCash Brókerház, Balatonfüredi Yacht Club, Balatonfüred város önkormányzata, Tag Heuer, Ilcsi szépítő füvek, hogy csak néhányat említsünk a legkitartóbbak közül.
  • Az év elején rögzített, jól felépített, majd pontról-pontra megvalósított felkészülési program: izzadságos reggeli tornák, folyamatos, felmérésekkel teli edzések, formába hozó versenyek, fotózások, filmforgatás, hajókarbantartó szerelőnapok, taktikai megbeszélések, csapatépítő találkozások, menedzsmentértekezletek, médiakapcsolatok fenntartása – és még nincs is vége a szezonnak.

Kékszalag 2012Rajt után

A 44. Kékszalag:

Az időjárás-előrejelzés szerény szelet ígért, ezért rövidített swert került a Hercegnőre. Fináczy Gyurka bácsi idén nem tartott velünk – ahogy ő mondaná – a Billegőn, így pótolnunk kellett őt egy taktikussal. Olyannal, akit hozzá hasonlóan elfogad a csapat, akit már ismerünk, aki új erőt is hoz a fedélzetre: Ian Ainslie lett a szerencsés. Aki nem ismeri, sajnálhatja, de ne bánkódjon, később részletesen bemutatjuk internetes felületeinken. A hajózólétszám és a csapat kialakítása a legfájóbb pillanat, hiszen a Principessa Sailing Team egyre erősödik, lassan két liberát is megtöltenénk. A magyar vitorlázók számára a legfontosabb hazai versenyen azonban csak az aktuálisan legjobb formában levők vehetnek részt a megmérettetésen a Szentkirályi-Principessa fedélzetén. 14, mentálisan és fizikailag remekül felkészült, sikerre éhes legény került megnevezésre.

Kékszalag 2012

A Hercegnőt a szokásoktól eltérően a rajt reggelén daruztuk le a Hajógyári anyakikötőben, időben, tolongás-mentesen. Köszönet érte Árpinak és a személyzetnek. Majd pszichés ráhangolódást követően bepakolás, és irány a motoros vontával a rajtvonal. A pillanat – mint minden alkalommal – több mint magával ragadó. Közel hatszáz hajó, több kilométeres rajtvonal, szikrázó napsütés – újra és újra felejthetetlen. Persze itt van minden ellenfél, és még „meglepetésegységek” is érkeztek. Külföldi katamaránok nemzetközi legénységgel, Dini és Marci kétárbocos csodája – kemény feladat vár az egytestű trónkövetelőkre.

9.00 Rajt. Akkor, ott, és úgy, ahogy terveztük. Katamaránok sűrűjében, motorosoktól ölelve, útjogosan, az északi part felé fordított orrsudárral. A sebességgel nincs gond, az élességgel sem, ám a katamaránokkal és produkciójukkal Kékszalag 2012kapcsolatosan nem így fogalmaztunk. Ők bizony – amikor jó pillanatot kapnak el – egy tappancson száguldoztak körülöttük, bosszantó vigyorral a képükön. Na de lesz még leálló szél! – gondoltuk.

Almádi – ahogy várható volt, leállt a szél és Farkassal ismét egymásra találunk. 2011-ben már gyakoroltuk ezt a páros versenyzést az élen, de most kicsit egyenlőtlen a küzdelem. Felszúrjuk, átvesszük a vezetést, majd leejt és a Budapest Bank katamarán adottságait kihasználva alattunk suhan el. Semmi gond, hosszú még a nap. Ian árbocra fel – ezt a nap folyamán még több alkalommal mutatta be, és onnan kémlel. Majd irányít.

Leérünk Kenesére, de a déli partról jön egy sebesen közeledő hajós páros. Szorosan fogják egymást, de úgy tűnik, nekik bejött a déli. Ahogy közelebb érnek, kiderül, annyira szoros a kapcsolat, hogy bizony ez egy hajó – Józsa Marci és Dini meglepetés verdája a kétárbocos. Na jó – a déli parton bemázliztak, de mi lesz Siófok felé? – gondoltuk.  Hát vágtatás; ahogy jöttek úgy el is mentek. Sokat nem láttuk őket. Sejthettük volna, hogy Dini valami brutálisat alkot megint, na, de hogy így menjen? Minden elismerésünk.

Kékszalag 2012

Kékszalag 2012Siófok felé egytakkos veretés, közben megtapasztaljuk a katamaránok erejét. Marci elől, Dr. Botos, Farkas és a Petrányi csomagban harcolunk mi is egyetlen egytestűként. Mögöttünk valahol a Speedy és a Raffica halad, így szerény, de mégis vigasz, hogy egytestű a közelünkben sincs. Hol a bliszter, hol a code0 felszerelésével szórakoztatjuk magunkat, miközben élvezzük a népszerűséget. Nem csak a jel körüli hajókról, de még a versenyben levő egységekről is olyan őszinte mondatokat kapunk, ami újabb erőt ad nekünk a kéttestű–egytestű párharchoz.

 

Kékszalag 2012Tihanynál kiderül, hogy valaki még pár centit leeresztett a napokban a Balatonból, vagy esetleg a Napocska szívószála volt vastagabb a kelleténél. Tény, hogy, ahol pár nappal ezelőtt az éjszakai edzésen még elfértünk, ott bizony most felülünk. Apró riadalom, gyors hajódöntés és megyünk is tovább. A csőben családtagok, füredi rajongók adnak újabb bízatást sikoly és taps formájában – nagyon jól esett, köszönjük. Kellett is, mert ahogy lenni szokott, itt egy kicsit ránk fújja az üldözőket a szél. Eleinte középen, majd a déli part felé véve az irányt közeledünk Keszthely felé. A második és az ötödik helyen hajózó egységek egy kilométeren belül haladnak, a kétárbocos egy külön dimenzió, alig látjuk. Petrányi, Farkas, és Dr. BotosKékszalag 2012 katamaránok között, mögött lopakodunk Lelléig, ahol egy frissítő zuhany egy negyed óra felfrissülést hoz a kánikulában. De szelet nem. Ez van. Farkas délen, Petrányi alattunk, mi középen, Dr. Botos felettünk. Badacsonyra ez a felállás felborul, mert érkezik a déli friss. Farkas a Budapest Bank fedélzetén szökik. Petrányi megérzi az SL33 egy tappancson való közlekedésének varázsát, és Farkas után indul. Pazar látvány az a hajó így. A Dr. Botos katamarán későn reagál, taktikai hibát is vét, így mi a negyedik helyen vágtatunk a keszthelyi jel felé. Az esőben korábban felzárkózó Vándor Robit katamaránjával szépen lassan a távolban látjuk, más üldözőt nem is vélünk felfedezni a messzeségben.

Keszthelyen furmányosság van, ahogy mindig. Még Eszes Béla bácsi tanította nekünk, mikor milyen szélben hol is kell beérkezni az öbölbe, ezúttal is igaza volt: délivel délen, a felső harmadban. Mint megtapasztalhattuk, ezt nem mindenkinek mondta el, mert Petrányi Zoli és Józsa Marci az öböl közepén várt meg minket. A közelség bár átmeneti volt, de roppant motiváló. Farkas és mi érkeztünk délről, így a keszthelyi jel körül pár percen belül fordult az élmezőny, ami felért egy adrenalin-bomba fedélzeti felrobbanásával. Ám a hazafelé vezető úton a kéttestűek újra képviselték a sebesség uralmát.Kékszalag 2012

Kékszalag 2012Földvár felé a déli parton raumolgatva érkeztünk, szokás szerint katamarán-szendvicsben, a változatosság kedvéért azonban világosban. Marci és Farkas megszökött, velük nincs mit tenni. Petrányit látjuk, de lőtávolságon kívül van, nem úgy mint a Dr. Botos katamarán. Ez motiváló, naná, hogy meg szeretnénk verni, kell az a negyedik hely! Közben Vándor Robiéktól is távolodunk, ami ugye megnyugtató egy Libera esetében a katamaránoktól „hemzsegő” környezetben. Időközben lilul az északi part. A nyugati medencében nem jött a front, de a keletiben már igen. Erősödik a szél! Az iránya északkeletire vált, ami segít nekünk a Dr, Botossal vívott párharcban. Beborul, tatrajosodik, kockáztatunk. Teljes vitorlázattal cirkálunk a  cső felé, miközben Dr. Botos le kell hogy vegye az orrvitorláját. Nem értjük miért nem reffel, de nem is érdekes. Lekeresztezzük, így újra negyedik helyen megyünk!

Kékszalag 2012

Átértünk a keleti medencébe, közeledik a befutó. Marci már biztos a célban, lehet, hogy Farkas is. Fúj, hullámzik, reffelünk. Lassan 10 órája trapézolunk, és most kell a fizikum. Van! Kaja és ital már semmi, de annyi vizet kapunk, hogy nem is kell. Vágtatunk szeretett Füredünk felé, ez nagyon szívdobogtató érzés. Lassan otthon vagyunk! Egyre több motoros jön körénk, integetnek, kiabálnak, örülnek, mutogatnak. Jó jó, hogy integetnek, de még nem vagyunk bent. Egy szélnyomásban megfürdünk, először a verseny alatt! Na, ezt sem gondoltuk volna, de most már be kell futni. Siklunk, trapézolunk. Motorosok sokan, nézők még többen, már hallatszik is a hangosított színpadról a kommentátor.

Kékszalag 2012

Bent vagyunk! Világosban, első egytestűként a „ragadozó” kéttestűek között.  Egy motorosból bemondják, hogy Farkas nem tudott befutni technikai hiba miatt, személyi sérülés nincs, jól vannak. A harmadik hely a mienk! Az öröm fergeteges, a fedélzet örömmámorban és pezsgőben úszik, amit közben Fehér Sanyi a motorosból Szagyi kezébe adott. Jól tette! Lássuk csak, mi is van akkor most? Megvert minket Józsa Marci az ötven lábas kétárbocos verdával, Petrányi Zoli a tókerülőkre fejlesztett SL33 katamaránnal és ennyi?  Tényleg mi vagyunk a dobogó harmadik fokán a több mint tíz éves egytestű Liberával? IGEN! Őrület!Kékszalag 2012

Kékszalag 2012

A célvonal után

Riportok, díjkiosztó: voltunk már negyedikek, harmadikak, másodikak az összetettben. Ilyenkor persze a győzelem következne. Ám idén nem voltunk esélyesek a katamaránokkal tűzdelt mezőnyben a végső győzelemre. Az, hogy mégis dobogón állunk, felér egy győzelemmel. És nem csak mi éreztük így. A rajongóink, az ellenfeleink, a családtagjaink. A sokszor még az oly cinikus Szekeres Laci barátunk (a Hajó magazin főszerkesztője) is hihető őszinteséggel szorongatta meg a kormányos kezét. Jó érzés volt, köszönjük. Majd a díjkiosztó feledhetetlen, semmihez nem hasonlítható érzése következett. Megnyertük a YSI. kategóriát. A lKékszalag 2012egjobban navigáló hajó címét. És az összetett harmadik helyet. Azt gondoljuk erre hétvégére mást már nem is kívánhattunk.

Köszönet a parton maradt, de lélekben velünk együtt küzdő Szentkirályi-Principessa csapattagoknak, a családtagoknak, a támogatóknak, és szeretteinknek. Bizalmuk, szeretetük, kitartásuk és türelmük nélkül ez az eredmény nem születhetett volna meg.

A diadalmaskodó csapat tagjai:

  • Pénzes Botond (Boti),
  • Major Zoltán (Médzsör),
  • Major Miklós (Miki),
  • Tisóczki Ferenc (Tisó),
  • Pfaff András (Andris),
  • Milbich András (Szökkenő Szarvas),
  • Bárdos Mihály (Misó),
  • Weöres Szabolcs (Borat),
  • Sárközy András (Maugli),
  • Oroszlán Gábor (Mantoán),
  • Oroszlán Péter (Peti),
  • Tóth Mátyás (Matyi),
  • Ian Ainslie (Jani),
  • Rauschenberger Miklós (Mikulás)
  • Nagy R Attila (Rozsda – a propellerszaggató hajcsár)

Kékszalag 2012

Forrás: Principessa Sailing Team

Foto: Szántó Áron, Rozsda, Boér Máté, www.kekszalag.hu

Eredmények: www.kekszalag.hu